Op 9 en 10 juni 2016 was er de zakelijke beurs voor de FreeFrom Food markt in Europa. Dit jaar waren er drie lezingenprogramma’s; een over de ‘algemene’ markt, over lactose en een programma special voor food bloggers.
Buiten de programma’s ook een groot aantal stands met leveranciers uit heel Europa, sommige kwamen van nog verder. Wij mochten de zorgprofessionals welkom heten bij de entree en ze op weg helpen naar welke stands ze niet moesten missen.
Op beide dagen konden we ook nog een aantal leuke lezingen bijwonen, onder andere van Caroline Wimmers van Marketing for Foodies, en Carlijn Bröring van Foodless. Het idee was natuurlijk dat de bloggers niet alleen marketing en andere blog-tips oppikten, maar ook nog wat leerde over de FreeFrom markt!
Dit jaar zijn we voor het eerst een bedrijf tegengekomen wat voor de FreeFrom markt heeft gekozen omdat ze een kans zagen, niet omdat ze zelf last hebben van een allergie. Zou het betekenen dat de markt volwassen wordt??? Ik denk het echt, want als Unliever en Carlsberg zich gaan wagen aan de allergische consument, dan wordt wellicht binnenkort weer een stap gezet naar betere, lekkere en goedkopere producten! Dat zou wel erg fijn zijn toch?
Eén van de producten die we graag wilde testen was het Saxon bier van Carlsberg. Paul van Glutenvrijemarkt.com had een grote stand waar dit bier onder andere gepromoot werd. Dit bier is echt een aanraden, prettig biertje wat bij een groot publiek prima zal smaken!
Een tegenvaller was de mug-cake van Foodness, bedrijf uit Italië. Ze hadden een prachtige stand met geweldige machines voor o.a. koffie, ijskoffie etc. Ze richten zich op horeca en hadden ook een apparaat met een mix voor de Mug Cake. Ideaal voor bij de koffie, tap een beetje deeg in een beker, 40 seconden in de magnetron en verse cake bij je koffie. Ik weet niet of het een product is wat bij ons goed zou vallen, ik zou het overslaan… Erg zoet en miste een echte smaak. Ik begreep dat de ijskoffie wel erg lekker was.
De mensen van de makkelijke sausjes en soepjes van Noble International waren er ook. We kennen ze al langer van hun handige smaakverrijkvers, maar nu hadden ze ook een nieuw product, braai salt. Ten eerste zag het er geweldig uit, maar de smaak…. zo lekker! Uiteraard alles weer geproefd en een testsetje mee naar huis om op onze eigen BBQ te gaan testen. Dat gaat – als het weer meezit – deze week gebeuren!
Oude bekende, ook al bestaan ze nog maar kort, Yam was ook op de beurs met een frisse stand. Ik had nog niet alle smaken geproefd, dus dat hebben we gelijk maar ingehaald.
Bij de heren van Nature Crops konden hun soepjes geproefd worden. Erg voedzaam, lekkere stevige soepjes. In een handomdraai klaar, kokend water toevoegen aan de inhoud van het zakje, even roeren en klaar.
We zien vaak producten waarvan je denkt, ook die wil ik wel eens proeven. Dan lees je de verpakking en krijg je toch het idee dat je een beetje gefopt wordt. Dat gevoel kwam bovendrijven bij deze suikervrije marshmallows. Bovenaan de poster: met stevia. Dat zit er ook echt in, maar staat wel als laatste ingrediënt op de verpakking, maltitolsiroop en isomalt zijn de zoetmakers. Deze zijn half zo zoet als suiker en leveren ook de helft aan calorieën. Ze waren in ieder geval erg lekker en zonder allergenen.
Er waren nog veel meer producten te vinden op de beurs, maar deze waren ons erg op gevallen. Op naar volgend jaar in Barcelona!
Lees meer:
- Gastvrij Rotterdam Gastvrij Rotterdam is dé horecavakbeurs voor ambitieuze horecaprofessionals en werd...
- Veggie Festival en Big Green Egg Flavour Fair 2018 Hoe lastig is het om naar een food festival te...
- FPIES – Food Protein-Induced Enterocolitis Syndrome Food Protein-Induced Enterocolitis Syndrome (FPIES) is een vorm van...
- FPIES – Food Protein-Induced Enterocolitis Syndrome ...
- 2016 nu al een slecht jaar voor hooikoortspatiënten Het jaar 2016 is voor allergiepatiënten nu al een slecht...